Translate

maandag 24 juni 2013

Goede zaak heeft beter rapport verdiend

Het biernieuws stapelt zich op. Nu de actie om de verhoging van de bieraccijns te voorkomen. Een actie waar je als consument natuurlijk niet tegen kunt zijn. Maar had het rapport over het onderzoek naar de consequenties niet wat beter gekund?


Het rapport “Nog een rondje van de buren” is uitgebracht door een onderzoeksbureau in opdracht van de Nederlandse brouwers. Een duidelijke belanghebbende dus. Niets mis mee, maar dat kan tot gevolg hebben dat zo'n rapport extra kritisch bekeken wordt, vooral als de uitkomsten in lijn zijn met wat die opdrachtgever het liefste ziet. Zaak is dus om een goed rapport te maken waar niemand omheen kan. En daar rammelt het een beetje.

Dat een bureau niet weet dat je niet het alcoholgehalte in graden plato meet, maar het suikergehalte kan ik me voorstellen, maar was er nu niemand die dat even had kunnen corrigeren? Nu staat het wat knullig. Maar goed daar is overheen te komen. Vervelender is al dat alleen de afzet van de brouwers aangesloten bij Nederlandse Brouwers is meegenomen. De rest is weliswaar slechts 5% van de productie, maar dat zit wel in de zelfde orde van grootte als het verschil in afzet tussen het eerste kwartaal 2013 en datzelfde kwartaal in 2012. Dan is het handig om die omzet toch even mee te nemen. 

Verder stelt het bureau dat voor 2013 geen sprake was van een negatieve trend in de afzet in het eerste kwartaal t.o.v. hetzelfde kwartaal het jaar ervoor In het bijbehorende grafiekje lees ik toch echt een daling van 2012 ten opzichte van 2011. Blijkbaar heeft de omslag zich al eerder ingezet en is het maar de vraag of er naast de accijnsverhoging werkelijk geen andere oorzaken voor de daling zijn.

Er zijn meer plaatsen waar het rapport een beetje rammelt, maar ik wil me beperken tot een opvallende. Onder bepalende factoren (voor de aanschaf van bier in het buitenland) stelt het bureau “De belangrijkste reden is zowel voor 2011 als in 2013 de prijs”. Voor kopen in Duitsland waar, maar uit de gepresenteerde getallen over BelgiĆ« blijkt dat 53,9% “Er is lekkerder bier te koop” als reden geeft en 52,8% de prijs. Nauwelijks de belangrijkste reden dus als het gaat om grensinkopen in BelgiĆ«.

Zijn deze onvolkomenheden nu zo erg? Dat hangt er vanaf waarvoor dit rapport bedoeld is. Dient het slechts om mooie slogans op te baseren, dan vast niet. Maar als het moet dienen om een overheid te overtuigen ligt het anders. Als ik deze zaken tegen kom, dan zullen mensen die gespecialiseerd zijn in het schieten van gaten in onderzoeken er nog veel meer vinden. Waardoor de conclusie dat accijnsverhoging slecht is op de achtergrond kan raken. En daarom verdient de goede zaak wat mij betreft een beter rapport.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten