Translate

zondag 23 juni 2013

Nederlands bier?

Toevallig kwam het verhaal vandaag weer naar voren. Met een aantal andere vrijwilligers had ik de eer om op het bierfestival ter opening van de week van het Nederlands Bier . Mongozo te tappen. Nu wil ik het niet over de smaak van dat bier hebben. Er waren de nodige mensen die het bier kochten en lekker vonden, anderen dachten daar anders over en dat is goed. Maar ik kreeg een aantal keren de opmerking dat het eigenlijk om Belgisch bier ging. Dat kwam uit  de mond van Nederlanders én Belgen. En toen ik het vandaag op een vrijwilligersdag van PINT over mijn tap ervaringen in den Haag had kwam weer dezelfde opmerking.

Nu wordt Mongozo in België gebrouwen en naar ik begrepen heb staat het hoofdkantoor in Nederland, namelijk in Venlo. En daarmee is het bier vergelijkbaar met vele bieren die gebrouwen worden in bijvoorbeeld Lochristie maar voor Nederlandse bedrijven. En een aantal daarvan worden door menigeen als Nederlands gezien of zelfs als streekbier. Op die manier heeft menige stad of dorp een eigen bier gekregen terwijl er in de hele plaats geen brouwketel te vinden is, of het moet van een thuisbrouwer zijn.

Rijst dus de vraag: Wanneer mag je eigenlijk van een Nederlands bier spreken? Blijkbaar is het niet noodzakelijk dat het bier in ons land gebrouwen wordt. Maar waaraan moet het dan wel voldoen? Moet een Nederlandse brouwer de roerstok hanteren? Ik heb begrepen dat dit in een aantal brouwerijen nogal lastig is, omdat er geen roerstok aan te pas komt. Je voert het recept in in de computer en start het proces, dat vervolgens geheel automatisch verloopt. Of het dan zinvol is om enige honderden kilometers te reizen kun je je afvragen. Voor het resultaat zal het weinig uitmaken en dus is een recept doormailen net zo effectief en veel efficiënter.

Moet het recept Nederlands zijn? Zou je als eis kunnen stellen, maar hoe controleer je of ene brouwer ene recept voor een tripel of een IPA uit Nederland heeft, of dat hij toch een buitenlands recept over heeft geschreven? En als hij het heeft overgeschreven, wat is dan het bezwaar behalve een eventuele schendig van auteursrecht? Nederland heeft weinig "eigen" biersoorten en dus is de kans dat een recept minimaal gebaseerd is op een buitenlands voorbeeld wel erg groot.

Eigenlijk kom ik er gewoon niet uit. Ik kan een aantal voorbeelden noemen van bieren die zeker Nederlands zijn en andere die dat zeker niet zijn. Maar daar tussen ligt een grijs gebied waar ik in elk geval niet uit kom. Wie weet kent iemand het ei van Columbus op dit punt. Dat hoor ik dan graag!

4 opmerkingen:

  1. Ik ken wel het IJ van colombus. Wel nederlands volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fred Schiphorst24 juni 2013 om 13:54

    IJ van Columbus ken ik niet. Columbus van het IJ wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als organisatiecomite van "Het Lekkerste Bockbier van Nederland" gebruiken wij de volgende constructie om te bepalen of iets een 'Nederlands bier' is.

    Wij stellen de volgende drie vragen :

    1. Is de maatschappelijke zetel van het bedrijf dat eigenaar is van het recept van het bier gevestigd in Nederland?

    2. Wordt het bier daadwerkelijk gebrouwen in Nederland?

    3. Wordt het bier in Nederland niet alleen verkocht maar ook daadwerkelijk 'in de markt gezet'?

    Als twee van deze drie vragen met "Ja" kunnen worden beantwoord is het wat ons betreft een Nederlands bier.

    Om een paar voorbeelden te noemen:

    - Leeuw Bier (voorheen uit Valkenburg) is tegenwoordig niet alleen eigendom van een Belgisch bedrijf maar wordt ook daadwerkelijk in België gebrouwen. Wat ons betreft is dit dus geen Nederlands bier maar een Belgisch bier.

    - De eigenaar en ontwikkelaar van het recept van het Ezelenbok is de Stichting Noord-Hollandse Alternatieve Bierbrouwers, gevestigd in Nederland. Het bier wordt dan wel in België (Lochristi) gebrouwen, maar wordt door de SNAB daadwerkelijk zelf in Nederland verkocht en 'in de markt gezet'. Het Ezelenbok is dus volgens ons geen Belgisch maar een Nederlands bier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @macgrizzly: hoe plaats je Mongozo daar in? Hoofdkantoor in Venlo (maatschappelijke zetel vermoed ik ook), gebrouwen in België. Daarna twijfel ik. Wordt het nu echt op de Nederlandse markt gezet of meer op de internationale, waaronder dan ook Nederland. Ze hebben het zelfs over een "importeur in Nederland" op de website...

    BeantwoordenVerwijderen