Translate

woensdag 30 november 2016

Brouwerij Pampus en de nieuwe naam.

De bierwereld zit in spanning. Wat wordt de nieuwe naam van Brouwerij Pampus?

Brouwerij Pampus gaat haar naam veranderen. Niet helemaal vrijwillig. Blijkbaar zijn ze al geruime tijd in gevecht met een niet nader te noemen brouwerij. De naam Pampus zou te veel lijken op een van hun bieren en dat maakte hen boos. Na veel gedoe heeft Pampus besloten maar de wijste te zijn en dus kwam de aankondiging dat ze binnenkort met een nieuwe naam komen. Met als gevolg dat de hele bierwereld ongetwijfeld de adem inhoudt. Wat zal die naam worden? Belchinezen zijn vast al druk in de weer met het plaatsen van weddenschappen, medewerkers van de brouwerij merken als ze hun huis uit gaan dat journalisten voor hun huis in de struiken (voor zover aanwezig) liggen. En op ieders lippen ligt die ene vraag "Wat gaat de nieuwe naam worden?"

Tegelijkertijd loopt mijn tijdlijn weer vol met berichten over deze kwestie. Over actie die moet worden ondernomen. Mensen willen op Untappd en andere media hun waardering voor alle bieren van die brouwerij gaan verlagen. Anderen willen de betreffende brouwerij helemaal gaan boycotten. Met beide heb ik overigens een probleem. Ik drink die bieren eigenlijk nooit meer en dus kan ik aan geen van beide mee doen. Hooguit kan ik in gedachten solidair zijn met de acties en hun doel.

Maar eigenlijk denk ik dat, hoe jammer het ook is van de naam, dat de mensen van Pampus er verstandig aan doen hun naam te wijzigen. Het alternatief is waarschijnlijk opboksen tegen een tegenstander die groter is en ook meer middelen heeft om de strijd te winnen. Eén rechter die ook vindt dat de naam Pampus niet kan en al je moeite is voor niets geweest. Daarbij: hoe je het ook wendt of keert, zo'n gevecht kost energie. Energie die je niet in andere zaken, zoals het bedenken en brouwen van mooie bieren, kunt steken. Ofwel: je weet wat je verliest en of je ook maar iets wint is maar de vraag. Dat je als bier brouwen je passie is daar geen zin in hebt kan ik me levendig voorstellen. Te meer omdat dit al geruime tijd speelt.

Ondertussen verdient het beeld dat het de Boze Belgen zijn die dit die Arme Nederlandse brouwers aan doen een stevige nuancering. Al in 2002 was het toch echt een Nederlandse brouwerij die de toenmalige brouwerij de Parel dwong om de naam te veranderen. Reden: de naam Parel kwam te veel overeen met die van een van de  bieren van die brouwerij. Ook toen hebben de mensen van de Parel besloten daar maar aan toe te geven. Ze zijn gaan spelen met de letters en kwamen uiteindelijk uit op de Prael. Een naam waaronder ze inmiddels de nodige successen kunnen vieren.

De mensen van Pampus zouden naturlijk hetzelfde kunnen gaan doen. Husselen met de letters en dan kijken wat er van komt. Ik heb dat even geprobeerd. Wie weet zijn er legio andere mogelijkheden, maar ik kwam niet verder dan brouwerij de Papmus. Iets zegt me dat die naam niet erg aan zal slaan en ik heb dan ook besloten maar rustig af te wachten waar ze zelf mee komen. Mocht dat toch deze naam zijn, dan beloof ik bij deze plechtig dat ik geen enkel recht er op zal claimen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten